Monday, November 10, 2014

Tips Penjagaan Pendrive ...Tau Tak?


Pada hari ini, sekali lagi petiktetikus mahu berkongsikan tips penjagaan pendrive dan external hardisk. Medium simpanan data ini amat popular sehinggakan dianggarkan jika semua pendrive dan external hardisk dikumpul, ia boleh membuat pusingan penuh sebanyak 10 kali! Hebat bukan?

Terdapat pelbagai model yang terdapat dipasaran dan rekabentuk setiap satunya hampir serupa. Dengan penggunaan teknologi usb 3.0 yang diperkenalkan, kita boleh membuat salinan data daripada satu medium kepada medium yang lain dengan masa yang amat singkat.

Tanpa membuang masa, saya akan mulakan tips penjagaan pendrive dan external hardisk sekarang.

TIPS PENJAGAAN PENDRIVE 

Pastikan pendrive anda tidak diletakkan di tempat yang terlalu lembab dan panas. perlu diingat, pendrive menyimpan data di dalam cip. Suhu yang keterlaluan boleh merosakkannya.

Jangan letakkan ia berdekatan dengan magnet. Tarikan medan magnet boleh merosakkan struktur data

Letakkan di tempat yang tidak basah dan mudah terkena air. Pendrive boleh menerima renjatan elektrik

Letakkan koleksi pendrive anda di dalam satu bekas. Ia akan memudahkan anda mencari sekiranya diperlukan


Jangan cucuk pendrive anda pada PC yang tidak mempunyai antivirus. Kemungkinan ia akan menjangkiti pendrive anda


Jangan cucuk dan cabut pendrive anda secara mengejut. Ikut prosedur yang betul. sekiranya masih tak boleh, matikan PC dan cabut.


Jangan membuat sebarang proses edit data daripada pendrive  dalam satu tempoh yang lama (pendrive tidak dicabut dari PC dalam 3-4 bulan). takut berlaku data hilang atau data tidak dapat di simpan

Anda tidak perlu membuat sebarang defragmentation pada pendrive anda. Jika terasa slow, backup data anda pada pc dan format terus. Pasti berjaya


Jika ternampak sebarang icon "duplicate" dan "shortcut" pada pendrive anda, scan menggunakan antivirus dan antispyware. Data selamat dan ia hanya di"sorokkan" oleh virus.





No comments:

Post a Comment