Saturday, May 3, 2014

SKYPE GROUP VIDEO CALLING....PERCUMA !!!!!!


Berita baik kepada semua pengguna Skype. Seperti yang anda semua tahu, Skype merupakan satu medium perhubungan  "peer-to peer"  antara pengguna dengan menggunakan 'microphone', 'webcam' untuk 'video life streaming' dan 'instant messaging' melalui internet. Ia sangat popular dikalangan pelajar, penjawat awam dan swasta malahan kanak-kanak di Malaysia. Ia sering digunakan untuk panggilan telefon dan perbualan video menggunakan laptop/PC atau telefon pintar . Walaubagaimanapun terdapat beberapa buah negara telah mengharamkan penggunaan Skype kerana dikhuatiri maklumat rahsia mudah dibocorkan, penggunaan 'bandwidth' yang tinggi dan penyebab produktiviti syarikat menurun. Apapun itu tetap tidak menghalang pengguna diseluruh dunia menggunakannya. Dianggarkan terdapat 668 billion pengguna berdaftar dan 80% daripadanya mennggunakan Skype dengan kerap. Pelaburan Microsoft membeli Skype memang berbaloi, USD 8.5 billion sudah menampakkan hasilnya.

Petiktetikus sebenarnya ingin memaklumkan kepada semua pengguna Skype di luar sana, Microsoft telah mengumumkan  perkhidmata Skype 'Group Video Calling' adalah PERCUMA!!!!!

Skype GM bagi pemasaran dan penggguna, Philip Snalune , telah mengumumkan " Pada masa akan datang , kami akan mampu menyediakan panggilan 'group video' kepada semua pengguna dalam pelbagai platform tanpa ada apa-apa kos". Untuk pengetahuan pembaca Petiktetikus sekalian, sebelum ini bagi menggunakan perkhidmatan ini, pengguna perlu mendaftar di Skype Premium dan perlu membayar senyak RM 12.00 untuk 1 hari penggunaan dan RM 25.00 sebulan.

Ia bukan perkara baru kerana aplikasi yang lebih kurang sama seperti Skype yang dimiliki oleh Google iaitu "Google Hangout" turut menawarkan perkhidmatan yang sama secara percuma semasa awal pelancarannya. Sudah pastinya langkah Microsoft  ini memberikan kita satu lagi keselesaan menggunakan perkhidmatan Skype dan pada masa yang sama akan menambah lagi pengguna baru pada masa akan datang. Kepada semua pembaca Petiktetikus, cuba dan sila tinggalkan komen anda tentang pengalaman menggunakan aplikasi Skype 'Group Video Calling'


SILA KE LINK INI UNTUK MENEROKAI PENGALAMAN--> SKYPE GROUP  VIDEO CALLING

P/S: Jemput makan semua, Perut petiktetikus sudah berkeroncang.


No comments:

Post a Comment