Wednesday, July 2, 2014

8 Tips Terbaru Untuk Pengguna Google...tips&trick

Selamat pagi kepada semua pembaca petiktetikus, Saya memohon maaf kerana agak lambat memaparkan post terbaru kerana masih dalam proses pemulihan. Tetapi alhamdulillah kerana saya sudah semakin sihat dan berupaya untuk meneruskan penulisan blog ini. Pada pagi yang segar dan sejuk ini saya ingin kongsikan tips terbaru yang disediakan oleh GOOGLE untuk pengguna enjin carian ini. Beberapa tip akan saya kongsikan dan sudah pastinya ia bakal membantu anda menggunakan enjin carian ini dengan lebih efisien. Mari kita bermula !


1) Mencari sesuatu content yang dikehendaki daripada laman web yang digemari





sebagai contoh, sekiranya anda ingin mencari sesuatu content terus ke punca tanpa perlu membuka laman utama, anda hanya perlu menaip (site:bharian.com.my sukan). Mudah bukan?


2) Mencari jenis fail yang dikehendaki


Pada satu-satu masa kita perlu mencari data dalam bentuk format fail tertentu. Dengan menggunakan arahan (filetype:pdf bumi) google akan memaparkan maklumat dengan format yang diingini.

3) Mencari laman web yang mempunya persamaan dengan content yang anda ingini

Anda menyukai satu laman web dan anda ingin mencari laman web lain yang mempunyai  persamaan, anda boleh menaip (related:bharian.com.my)

4) Mencari data menggunakan gambar


Anda ingin mencari sesuatu bentuk gambar yang berkaitan dengan gambar yang anda gunakan sebagai carian, GOOGLE akan mencari gambar dalam kategori yang anda ingini ((http://images.google.com/imghp?hl=en). Contohnya kalau anda letakkan gambar panda, enjin carian akan mencari semua gambar berkaitan dengan panda.


5) Pencarian data daripada pelbagai sumber


Anda sedang membuat laporan dan anda mahu enjin carian mencari maklumat yang dikehendaki daripada pelbagai sumber tidak kira dari YAHOO,GOOGLE dan lain-lain. Gunakan arahan (saman -site:yahoo.com)

6) Melihat bentuk versi website lama (sebelum update) dengan "Cached"


Anda ingin melihat terlebih dahulu paparan website yang belum diupdate dan anda mahu melihatnya dengan kadar yang cepat, hanya perlu ke pilihan 'cached'.

7) Filter data enjin carian untuk mendapatkan pilihan terkini


Anda boleh gunakan GOOGLE untuk filter data yang anda ingini dan terkini, anda hanya perlu menambah arahan (&tbs=qdr) pada url dan untuk menentukan masa data itu diwujudkan, anda perlu menaip (h5) untuk 5 jam, (n5) untuk 5 minit dan (s3) untuk 3 saat.

8) Mencari sesuatu maklumat dengan hanya menggunakan suara


Terdapa pilihan carian di dalam GOOGLE dengan hanya menggunakan suara. Pada kotak carian, anda akan nampak logo seperti microfon dan anda hanya perlu tekan. Bagi pengguna pertama, google akan meminta kebenaran untuk menggunakan mic laptop anda. Seterusnya anda hanya perlu bercakap apa data yang anda mahukan dan enjin carian akan "beroperasi".

4 comments:

  1. Nice entry :D


    **SALE SEHINGGA 4 JULAI 2014!!!
    http://nadyabubble.blogspot.com/2014/06/sale-jualan-penghabisan-stok.html

    ReplyDelete
  2. tq, saya akan kongsikan lagi tips lain pada masa akan datang

    ReplyDelete
  3. Wow... kalau letak gambar muka kita keluar profile kita tak? hehehee.. achot visit my blog if you have time! take care & see u in my blog!! hehehe! =)

    http://powderpurrfect.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. wah, dah up yer blog you sarah, i will visit it, sudah semestinya

    ReplyDelete