Monday, July 21, 2014

Warga Afrika Di Malaysia...Lidah Bercabang Menipu bangsa KIta Di Dunia Maya


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca Petiktetikus. Pada pagi ini saya ingin mulakan dengan berkongsikan masalah lelaki dan wanita di Malaysia. Bukan menjadi satu rahsia lagi bahawa banyak warga Malaysia, tidak kira lelaki mahupun wanita yang telah tertipu dengan mamat hitam ini. Banyak berita yang telah terpampang di media cetak tidak kira di TV, radio dan surat khabar. Berjuta-juta wang keringat kita ditipu dengan sebegitu licik sekali di media sosial tidak kira di Facebook, WeChat dan lain-lain yang seumpama dengannya dan hasilnya banyak warga Malaysia terduduk duka dan menangis tidak berlagu. Mengapa masalah ini tetap berlaku walaupun badan penguatkuasa undang-undang Malaysia telah menggerakkan jentera masing-masing memburu 'siamang-siamang' hitam ini?.

Saya ingin ingatkan disini bukan semua warga Afrika yang tiba di sini memberikan masalah kepada kita. Cuma kebanyakan daripada mereka menyalahgunakan pas pelajar mahupun pas lawatan ke Malaysia untuk melakukan operasi 'bangsat' ini. Tahukah anda , lebihkurang 899 rakyat kita telah menjadi keldai dadah mereka dan ditangkap di negara luar?. Ada yang dipenjara seumur hidup dan ada yang menunggu hukuman mati. Sedih bukan?bagaimana mereka melakukanya? bagaimana modus operandi mereka digerakkan?. Petiktetikus ingin berkongsikan kepada pembaca sekalian bagaimana mereka menipu kita di dunia maya.


  1. Mereka bergerak di dalam satu kumpulan yang besar. Dalam satu-satu masa, meraka akan membuat beberapa kumpulan kecil bagi mensasarkan golongan mangsa tertentu di lokasi berlainan
  2. Mereka akan membuat beberapa akuan di dalam facebook dan menyamar samada menjadi warga Malaysia atau warga luar.
  3. Mereka mempunyai buku manual bagaimana untuk menjerat mangsa-mangsa, dari bagaimana untuk memulakan perbualan, perkenalan, mengambil hati,memberi hadiah dan setelah jerat habis dipasang, anda akan ditipu dan dipergunakan sebagai keldai dadah atau mangsa cinta duit.
  4. Tahukah anda di dalam setiap nama facebook itu, bukan seorang sahaja yang melakukan taipan pada 'status' dan 'komen'. Sebagai contoh, atas nama "jason" sekurang-kurangnya anda berbual dengan  5-6 orang berlainan. Meraka bergilir-gilir menaip.
  5. Meraka biasanya akan menggunakan nama di facebook dengan nama melayu bagi memudahkan anda mesra dan memperoleh kepercayaan anda dengan mudah
  6. Meraka juga kadang-kadang menggunakan nama orang putih dan mengatakan mereka mempunyai simpanan wang yang banyak dan memerlukan anda berkongsikan nombor akaun bank anda untuk 'transfer' .
  7. Jikalau anda perasan, sekiranya anda menerima 'message' di facebook anda, selepas itu anda tidak memberikan tindak balas (melayan) pada email tersebut, selepas seminggu, nama email itu berubah begitu juga gambarnya. Menarik bukan?
  8. Setelah anda jatuh cinta kepada mat gelap ini, anda akan diminta untuk bersemuka. Sudah pastinya di rumah dan bukan di kawasan khalayak ramai.
  9. Meraka akan menjanjikan hadiah, memberikan tiket percutian atau meminta anda ke kuar negara untuk urusan kerja. Di sinilah mereka akan menjadikan anda keldai dadah.
  10. Mereka akan bergerak dari satu lokasi ke satu lokasi bagi menyukarkan polis mengesan mereka.
Semoga informasi  yang saya kongsikan memberi manfaat kepada kita bersama. Jagalah ahli keluarga  kita daripada penipuan terancang ini dan sentiasa melihat kejiranan kita sekiranya anda merasakan ada tindakan meragukan daripada jiran warga afrika anda. Beringat sebelum kena,bertindak sebelum terlambat.

Keratan Akhbar Untuk Perkongsian Bersama






No comments:

Post a Comment