Friday, July 24, 2015

15 Adab-Adab Bagi Penghisap Vapour E-Ciggarate



Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua rakan-rakan Vapour. Sudahkah anda vapour untuk hari ini? yang pasti saya sudah. Kenikmatan berkumpul beramai-ramai bersama rakan-rakan menukar pendapat dan mempelajari teknik hisap dan pembersihan mode amat bernilai dan pada masa yang sama mengukuhkan persahabatan dan komuniti antara kita

Oleh yang demikian, perlu diingat bahawa kita sebagai komuniti vapour perlu mengetahui beberapa adab-adab semasa menghisap vapour untuk menjaga nama baik dan komuniti kita bersama. To earn people respect, we must start to behave ourself and be a better person right ?

Tanpa saya membebel panjang, disini saya ingin "mencadangkan" beberapa adab untuk kita ikuti bersama :

1. Jangan hisap di depan kanak-kanak dan bayi. Cammon la, kesian mereka diselubungi asap

2. Jangan hisap di dalam tempat tertutup yang mempunyai ramai orang, walaupun bagi kita bau asap  wangi, tetapi ada individu lain yang tidak selesa

3. Jangan merasa kecil hati sekiranya tip vapour di lap semasa dikongsi bersama.

4. Jangan mengajar kanak-kanak dan remaja mengenai vapour. Mereka masih mentah dan nak beli gula-gula pun minta duit kat  mak ayah lagi.

5. Sekiranya kita menggunakan tisu dalam kuantiti yang banyak untuk membersih subtank di kedai   mamak atau kedai makan yang lain, setelah selesai, kumpulkan dan masukkan di dalam bekas   cawan, jangan biarkan ia bersepah

6. Jangan hembuskan asap vapour ke muka orang direct...nak kena penampor!

7. Jangan sesekali mencuri tester vapour di kedai penjual vapour. Ko beli mode mahal-mahal takkan liquide tak mampu beli. Orang lain nak test pun payah!

8. Sekiranya ditegur orang berkenaan asap vapour di tempat terbuka, balas dengan senyuman dan permohonan maaf. Sebab vapour masih baru di Malaysia dan masih ramai yang tidak tahu wap air vapaour lain daripada asap rokok

9. Sekiranya rakan-rakan minta meminta bantuan dan tunjuk ajak mengenai penjagaan mode dan penukaran kapas mode, jangan digelakkan dan kedekut ilmu. Sharing ilmu bersama-sama, tak rugi pun

10. Jangan melakukan provokasi atau kutuk mengutuk antara liquid-liquid di pasaran, masing-masing ada favourite dan tekak masing-masing selesa dengan liquid tertentu.

11. Sekiranya di rumah, hisaplah di beranda atau di luar rumah, kalau tak nanti kena perambat penyapu ngan mak. Kesian orang tua kita

12. Sekiranya di dalam kereta, tanya dahulu tuan punya kereta samada kita boleh hisap vapour di dalam keretanya, nanti esok dah tak dapat tumpang lagi. jalan kaki la jawabnya

13. Jangan sesekali menjual vapour kepada budak-budak hingusan (bawah umur), amat buruk sekali tengok budak darjah tingkatan 1 hisap vape di dalam kelas hisap ngan poyonya.

14. Sekiranya rakan-rakan meletakkan botol liquid diatas meja, minta izin dahulu untuk guna, jangan main tabur terus dalam tank korang, nanti tajam jer mata mamber menjeling

15. Hisap vapour dengan berkhemah, jangan hisap ketika sakit dan di depan orang sakit. Jagalah kesihatan sesama vapour.


Moga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita bersama :)