Saturday, September 6, 2014

Cara-Cara Mengelakkan Virus "meratah " PC/Laptop Anda


Masalah yang sentiasa dihadapi oleh semua pengguna PC di Malaysia. Ia juga punca mengapa sesetengah pengguna PC sakit jantung dan pengsan sekiranya ada data yang penting dan perlu digunakan hilang tanpa dikesan. Masalah serangan virus ini juga menjadi punca bagaimana sesebuah organisasi 'lumpuh' dan tidak dapat bangun kembali. Serangan virus komputer seperti Y2K, ILOVEU, KAMA SUTERA dan lain-lain lagi keturunannya perlu dibendung dan hapuskan bagi mengelakkan pengguna seperti anda tidak menangis sendirian di hadapan PC.

Pelbagai kaedah dan langkah yang boleh diambil oleh anda untuk mengelakkan serangan virus ini dan Petiktetikus bermurah hati untuk berkongsi bersama tip-tip yang saya amalkan bagi megelakkan serangan virus komputer ini. Siap sedia perisai dan tombak anda sekarang!.

  • Jangan sesekali (banyak kali pun jangan tau !) membuka email yang anda tidak pasti siapa pengirimnya. jangan tergoda dengan tajuk email seperti 'i love u'. 'gambar bogel', 'artis bogel', 'cabutan bertuah,'menang 1 juta' dan apa sahaja yang meragukan.

  • Sekiranya anda membuka website, dan pop-up keluar menyatakan anda perlu membuat intalasi antivirus, anda dinasihati 'JANGAN!'. Kebiasannya ia adalah virus yang menyamar sebagai antivirus. Bila anda install juga, PC anda akan mula perlahan dan pop-up ini akan sentisa keluar setiap kali PC dihidupkan

  • Jangan lawati laman web yang meragukan, sekiranya anda menerima sebarang link website secara pop-up, lupakan dan abaikan

  • Ada  sesetengah orang menyatakan jangan menggunakan perisian cetak rompak kerana dikhuatiri ada virus yang disertakan sekali, Pada pandangan saya, sekiranya anda melakukan intalasi, jangan install sebarang perisian "add-on" yang disertakan bersama-sama perisian tersebut. Kerana itu sebenarnya link virus.

  • Elakkan melakukan perkongsian fail secara "network sharing". Ini kerana virus akan mudah tersebar keseluruh organisasi tanpa disedari. Tindakan yang lambat untuk menghapuskan virus komputer juga menjadikan masalah penyebaran virus secara rangkaian ni akan bertambah kronik.

  • Penggunaan USB pendrive yang tidak melalui proses "scan" juga menjadi punya mudahnya virus tersebar. jangan gunakan USB pendrive  pada PC yang telah diketahui mempunya "syaitan" di dalamnya.

  • Sekiranya anda berada di cafe atau  tempat awam yang mempunyai wifi, anda perlu mengenalpasti wifi yang sebenar. Jangan sesekali menggunakan wifi yang meragukan (biasanya yang tiada password) kerana setelah anda 'log in' hackers akan menghantar virus bersama-sama 'keylogger' untuk mencuri data peribadi anda.

  • Jangan men'download' fail seperti movie,lagu dan gambar daripada website yang tidak dikenali. Kebiasannya, hancker akan mewujudkan website 'dummy' untuk memperbodohkan anda dan virus akan dihantar dengan cara ini.

  • Jangan sesekali mematikan firewall PC anda, jika anda menggunaka perisian '3rd party' pastikan ia tulen dan sentiasa 'on'. jauhkan jari 'mouse' anda dari butang 'disable'

  • Yang paling penting, gunakan perisian antivirus yang tulen dan sentiasa 'update' senarai virus di dunia bagi memastikan PC anda sentiasa selamat dari diceroboh dan dirosakkan oleh virus.

Untuk mengetahui apakah jenis antivirus yang menjadi pilihan Petiktetikus, boleh lihat post-post sebelum ini atau terus kepada link-link di bawah :

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


------------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://petiktetikus.blogspot.com/2012/10/pc-korang-ada-antivirus-tak-mano-satu.html

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment