Thursday, July 22, 2010

Kopi dan Konspirasi!!!

Selamat sejahtera pembuka bicara. Saya berasa penat dan pening pada hari ini mungkin kerana perubahan cuaca yang mendadak, sekejap pana! sekejap sejuk!. Tetapi isu yang ingin saya bangkitkan sekarang ini lagi memanaskan badan dan jiwa sebagai orang melayu lebih-lebih lagi sebagai rakyat Malaysia. Seperti saudara dan saudari sedia maklum, kopi merupakan salah satu minuman terlaris dan popular di Malaysia. Tumbuhnya cafe dan warung seperti cendawan tumbuh selepas hujan tiba. Ia menghidangkan kita dengan pelbagai rasa yang unik yang menjadikan kita ketagih untuk mengambilnya..Justeru itu apa isunya? adakah kopi isunya?oh.....tidak, bukan kopi jadi isunya,tetapi CAFE!!!!. Biar saya ceritakan seterang-terangnya. Rakan saya mempunyai minat yang mendalam di dalam bidang perniagaan. Melihat situasi cafe-cafe yang mendapat sambutan hangat sekarang, di mengambil keputusan untuk cuba membuka francise cafe. Oleh itu dia telah memilih sebuah francise cafe ini. Francise cafe ini berasal daripada "sedara" asia kita. Memang tidak dinafikan, kelazatan kopinya dan dekorasi kedainya menjadi ikutan cafe lain dan ia mendapat tempat di mata rakyat MELAYU kita. Oleh yang demikian rakan saya mula membuat kertas kerja dan menghantar pemohonan kepada "Syarikat cafe" ini untuk membenarkan beliau membuka cawangan atas nama cafenya. jawapan yang diterima ringkas sahaja...." SAYA TIDAK MEMBENARKAN ORANG MELAYU MEMBUKA FRANCISE INI, IA HANYA UNTUK CINA SAHAJA,SORY". saya yang mendengar jawapan ini berasa sangat panas hati. Ada pulak pilih kasih!!so PERKAUMAN!. Cammon la!, awak tu berniaga di negara berpendudukan 70% melayu dan pelanggan utama awak turut Orang Melayu!!. So langkah yang saya ambik selepas itu ialah, saya "banned" cafe ini dan saya tidak akan menjejakkan kaki selama-lamanya. Saya turut berharap anda turut juga mengambil langkah seperti ini. Perlukah kita berdiam diri dan membiarkan peluang kita di tolak sebegini rupa. Dimanakah maruah kita sebagai rakyat Malaysia berbangsa melayu....Fikirkanlah

No comments:

Post a Comment