Thursday, June 24, 2010

Tuhan?....Islam?....Malaysia?


Apakah itu tuhan?betulker tuhan tu wujud?kenapa malaysia yang berpendudukan 28,310,000 penduduk masih terdapat indivitu yang tidak mempercayai tuhan? jangan di tanya mengapa melayu kita tak semuanya islam tulen...ada yang pada namanya sahaja...ahmad...dikala malam tonggak "bottle" dan exercise di pub..Inilah realiti di negara tercintaku Malaysia. Hasil kajianku yang agak tekun sebelum ini membuatkanku ingin mengupas apakah itu tuhan tanpa perjudis dan "open minded" k so no heart feeling .WORLD PIECE.
Tuhan merupakan satu entiti kewujudan yang Maha-berkuasa, Maha-mengetahui, dan Maha-Penyanyang;yang biasanya disembah oleh manusia. Tanggapan mengenai tuhan Sebenarnya adalah berbeza-beza dari satu agama ke satu agama yang lain, contohnya aliran utama agama Kristian manganggap Imej tuhan adalah seperti manusia, tetapi ada agama lain yang menganggap bahawa imej tuhan tidak dapat ditanggapi. Tetapi walaupun demikian, Tuhan merupakan satu konsep yang boleh dijumpai secara universial di setiap bangsa.
Maklumat mengenai Tuhan boleh dijumpai dalam kitab agama. Kitab agama sentiasanya dianggap oleh penganutnya sebagai sumber yang sahih untuk hal ehwal ketuhanan. Bagi masyarakat yang tidak beragama dan tidak berkitab, khayalan mengenai tuhan boleh dijumpai dalam karya sastera, sebaliknya merujuk kepada alam-semulajadi contoh hukum alam, hukum rimba.
Manusia secara semula jadi mempunyai minat untuk mengenal tuhan. Tetapi setiap orang mempunyai bentuk keyakinan yang berbeza mengenai kewujudan tuhan. Tahap-tahap keyakinan ini adalah seperti dibawah:
  1. Teisme
    Fahaman yang mengakui kewujudan tuhan.
  2. Agnoteisme
    Fahaman yang meragui kewujudan tuhan.
  3. Ateisma
    Fahaman yang menafi kewujudan tuhan.
So persoalanya sekarang....korang ni dalam group mana?jujur dalam dirimu...jangan dilayan rakan-rakan mu yang akan menyerang pendapatmu tanpa usul periksa..seperti biasa tok imam akan menjerit kalau korang Agnoteisme......tok siak naik bulu kalau ko pilih Atiesma....Oleh itu, fahamilah agama dan didik akalmu dengan bergurukan ulama dan berusaha untuk membaiki diri dari kesesatan, Janganlah kita ISLAM pada nama sahaja,tapi perlu mendalaminya..Islam itu sempurna,islam itu tulen dan apakah buktinya?..Marilah berjuang mencari kebenaran,This is the world we live today...Believe it!!

1 comment:

  1. Islam it sempurna dan tulen....BUKTInya
    kerana islam itu bukan lah agama..
    islam itu adalah satu cara hidup..manakala
    awal agama itu adalah mengenal Allah swt.

    ReplyDelete